onsdag 6 januari 2010

Recept!

Som jag tidigare har lovat kommer i kväll lite recept. Till middag i dag gjorde jag en LCHF kålpudding och den var något av det godaste vi har ätit så den måste ni prova.



Ingredienser (8 portioner/st.)
1.5 kg vitkål
50 gram smör
1 kg valfri köttfärs
3 dl grädde
2 st ägg
250 gram keso, avrunnen
1 msk lökpulver
1 tsk örtsalt
1 krm vitpeppar
1 msk buljongpulver
5 dl vatten

Såsen:
3 dl spad från kålpuddingen
4 dl grädde
soja, salt och peppar
Gör så här

1. Sätt ugnen på 175-200 grader. Börja med att blanda köttfärs, grädde, ägg och keso i en stor bunke.
2. Krydda med lökpulver, örtsalt och vitpeppar.
3. Stek den strimlade vitkålen i smör i en stor stekpanna(eller som jag gjorde i storwoken så man kan vända den bra). Den ska vara mjuk och få fin knäckig färg.
4. Blanda ihop färssmet och den stekta kålen. Bred ut allt jämnt i en långpanna och skär färsen i portionsbitar.
5. Koka upp vatten och blanda ut buljongpulvret. Häll buljongen över kålpuddingen. Det ser ut som om puddingen flyter i buljong, men lugn, det kokar in.
6. Grädda i 175-200 graders ugn i ca 45 minuter.
7. När puddingen gått i ca 30 minuter tar du ur 3 dl av buljongen från puddingen (ställ sedan in puddingen ytterligare ca 15-20 minuter) och kokar ihop med grädden. Den ska reducera till ungefär hälften och kryddas med salt, peppar och soja.
8. Ät puddingen med gräddsåsen och några osockrade frysta lingon eller osockrad lingonsylt.

Ca någon stans mellan 9-10 kolhydrater pr portion (lite mycket för mig men det var det värd jag håller mig ennå under 18)

Här om dagen gjorde jag en pannkaka på: Blir 2 stk
2 ägg
1dl grädde

stekte kyckling bitar (som man låter bli kalla)
(Jag ville försöka göra sån kyckling och curry wrap som finns och köpa på affären.)

Blanda crem fraich med curry och lite salt och peppar du får smaka dig fram till lagom styrka.
Blanda kycklingen i crem fraichen och lägg lite på "pannkakan" lägg på en skiva tomat och en gurkskiva. Bra att ha med som lunch.

Ja det var i allafall 2 recept, jag lovar att det kommer nog fler efter hand jag är bare lite trött just nu.

I morgon hoppas jag på massor med energi för jag känner att det är dags att ta i tur med lite skurning av hus.
Nu får det bli sängen, kram till er alla!

3 kommentarer:

  1. Ja, det så faktisk veldig godt ut:-) Så flott at du deler disse oppskriftene med oss. Kjekt med litt nye middagstips, og det gjør jo ikke noe at de er slankende heller...

    Tusen, tusen takk igjen for de skjønne kommentarene du legger igjen - de betyr MYE!

    Angående pris på bilder: Det varierer en del etter størrelse. Hvor stort sånn ca. hadde du tenkt?

    Klem

    SvaraRadera
  2. Lykke til med jobbsøkingen, forresten! Tenker du passer perfekt til å jobbe med barn! Du virker så utrolig varm og god:-)

    SvaraRadera
  3. Det så godt ut! Takk for oppskrift, kanskje jeg prøver dette en dag.
    Ha en flott dag!

    SvaraRadera